Ahad, Disember 09, 2007

Mozilla Firefox Addons

Saya suka menggunakan Mozilla Firefox untuk melayari internet, kenapa saya suka?...sbb sye suka..hehe. Mengarut dah koh3. Hehe antara sebab aku suka Firefox ni adalah kita bleh add "addon" dan "theme" yang boleh didapati dengan banyak sekali di website mozilla. Malah firefox ni terasa laju semasa nak bukak website-website kegemaranku.. huhu.

Okay serious2, hehe. So entry kali ni aku nak kongsi tiga add-on (juga dikenali sebagai extensions) daripada beribu-ribu yang agak menarik yang dapat menambahkan lagi keceriaan dan fungsi Mozilla Firefox.

Jadi kita mulakan dengan mangsa pertama iaitu Fission, apa kegunaan fission ni rakan2? Fission ni merupakan add-on yang menggabungkan "address bar" dan "progress bar". Fission memberi wajah baru kepada "address bar" firefox anda. (Address bar = tempat letak alamat laman web). Maka setelah menggunakan add-on ni, address bar anda itu turut telah menjelma sebagai progress bar :) Paham ke x?.. hehe x paham tanya.

Fission boleh digunakan dari Mozilla Firefox 1.5 hingga Mozilla Firefox 3.0 Beta 1

Mangsa seterusnya, adalah "Tab Scope". Tab Scope merupakan add-on yang menambah fungsi kepada tabs firefox iaitu membenarkan kita melihat prebiu (hehe) kandungan sesuatu tabs itu. Kira meninjau tanpa perlu menekan tabs tersebut. Bukan itu sahaja malah kita boleh menekan pautan pada gambaran prebiu (hehe lagi) tersebut dan juga dapat "scroll" dalam gambaran prebiu tersebut menggunakan roda tetikus (mouse wheel).

Dengan gembiranya addon ini boleh digunakan dari Firefox 1.5 hingga Firefox 3.0 Beta 1 juga.

Kini tibanya kepada mangsa terakhir, DownThemAll merupakan add-on yang membenarkan pengguna Firefox memuat turun semua pautan atau imej yang terdapat pada sesuatu laman web itu. Ia memaparkan segala pautan dan imej seterusnya membenarkan kita menyimpannya pada direktori yang kita kehendaki. Terdapat juga opsyen untuk hanya memaparkan pautan imej dan video sahaja.

Tiada ulasan: