Isnin, Februari 11, 2008

Bagaimana menyelamatkan Windows yg bermasalah.

Kebanyakkan antara pengguna Windows XP apabila terjadinya sesuatu masalah yang kritikal pada sistem operasi Windows iaitu seperti BSOD (Blue Screen of Death) yang kerap mereka akan mengambil keputusan untuk format atau install semula Windows.

BSOD berlaku sekiranya terdapat "device drivers" yang tidak sesuai dengan perkakasan, memory yang rosak, registry yang bermasalah ataupun Dynamic-link library (DLL) yang tidak sesuai.

Sebenarnya sekiranya BSOD berlaku dengan kerap, korang tidak perlu mengambil keputusan untuk install semula atau format terus komputer tersebut. Terdapat langkah yang dapat mengembalikan sistem operasi Windows kepada keadaan asal yang berfungsi secara baik dengan melalukan beberapa langkah mudah dalam cubaan menyelamatkan Windows daripada mengambil langkah format.

Korang hanya memerlukan :
1) Windows XP CD
2) Kesabaran ... hehe

Jadi apabila korang menghadapi masalah BSOD yang kerap dan kemudian tidak dapat memasuki Windows, langkah-langkah berikut mungkin berjaya iaitu dengan menggunakan Disk Checkup (CHKDSK) :

  1. Restart komputer
  2. Boot daripada CD Windows XP
  3. Tekan R untuk membuka Windows XP Recovery Console
  4. Taip CHKDSK /R dan enter (disini kesabaran korang diperlukan hehe, tunggu sehingga habis)
  5. Taip BOOTCFG untuk memperbetulkan segala masalah dalam fail boot.ini
  6. Restart komputer korang sekali lagi tetapi tekan kekunci F8 semasa proses "booting"
  7. Pilih “Last Known Good Configuration” dan tekan enter.
InsyaAllah, sistem operasi Windows korang akan berjalan baik seperti sediakala. Kalau x boleh juga, maknanya langkah untuk install semula Windows pula diambil.

Tiada ulasan: