Isnin, Januari 21, 2008

Virtualization...VirtualBox

Virtualization....apa tu? kalau virtual maknanya sesuatu yang maya. Virtualization yang ingin aku bincangkan kali ini adalah satu langkah atau cara untuk melarikan satu lagi OS pada komputer yang sedia ada. Sebagai contoh korang dah sedia ada bukak Windows XP misalnya, dan ingin membuka Linux (client) dalam Windows XP (host) tersebut. Ini dapat dilakukan dengan perisian virtualization yang sedia ada di pasaran.

Secara amnya terdapat tiga perisian sebegini yang diketahui. Diantaranya Virtual PC yang telah dimilikki sepenuhnya oleh Microsoft, VMWare dan terkini VirtualBox. Mungkin ada antara korang yang sememangnya sudah tahu kewujudan perisian sebegini dan fungsinya. Apa kelebihan menggunakan perisian sebegini? Kelebihannya :

  1. Korang tak perlu pening2 untuk membuat pelbagai partition khas.
  2. OS client dapat diakses pada komputer host pada bila2 masa. Jadi tak perlu reboot untuk masuk ke OS yang lagi satu.
  3. Dapat berkongsi fail dengan mudah antara sistem client dan juga host
  4. Untuk tujuan percubaan, contohnya aku ingin cuba gOS Rocket 2.0 pada entry yang lepas, jadi boleh guna perisian sebegini untuk tujuan mencuba OS tersebut.
  5. Dapat letak pelbagai OS pada komputer pada komputer host. Dalam bahasa inggerisnya "Put many operating system under one roof" hehe.
  6. Kurangkan kos, watpe nak pakai pc banyak2, install je semua dalam satu pc.
Okay skrang ni, antara Virtual PC , VMWare dan VirtualBox mana yang aku pilih?... Pada pendapat aku VirtualBox yang terbaik buat masa ini, freeware dan function tidak kurang hebatnya seperti VMWare. VirtualPC freeware tetapi kurang function. Kesimpulannya VirtualBox adalah "free alternative to VMWare".

Berikut beberapa screenshots VirtualBox.



Tiada ulasan: